Vraag en antwoord NL-Alert

Waarom ontvang ik een NL-Alert?

Je ontvangt een NL-Alert als er in jouw omgeving een levens- of gezondheidsbedreigende situatie is. In het NL-alert bericht staat wat er aan de hand is en wat je moet doen. Ook staat er in een NL-Alert waar je meer informatie en updates kunt vinden.

Hoe werkt NL-Alert?

De overheid zendt een tekstbericht uit naar mobiele telefoons in de directe omgeving van een noodsituatie. NL-Alert werkt op basis van cell broadcast. Dit is een techniek om tekstberichten uit te zenden naar mobiele telefoons via de zendmasten van alle providers. De werking hiervan is vergelijkbaar met een radiosignaal. Je ontvangt hierdoor NL-Alert óók als het netwerk overbelast is.

Wat moet ik doen om NL-Alert te ontvangen?

NL-Alert is gratis en anoniem. Je naam en telefoonnummer zijn niet nodig en blijven dus onbekend.

Je hoeft je niet te abonneren. De meeste telefoons zijn standaard ingesteld om NL-Alert te ontvangen. Controleer of dit ook voor jouw toestel geldt. Ga naar de instelhulp om te kijken hoe je dit kunt doen. Er wordt 2 keer per jaar een controle bericht uitgestuurd. Kijk op https://www.crisis.nl/nl-alert/ wanneer het eerstvolgende controlebericht wordt gestuurd. Hou in de gaten of je het controlebericht daadwerkelijk ontvangt.

Wat moet ik doen als ik NL-Alert ontvang?

In het bericht staat wat er aan de hand is en wat je op dat moment het beste kunt doen. Volg het advies op en deel het bericht ook met anderen in je omgeving. Kijk als je een NL-Alert ontvangt ook altijd in de informatiebron waar het bericht naar verwijst.

Ik was in het getroffen gebied maar heb geen NL-Alert ontvangen. Hoe kan dat?

Er kunnen meerdere redenen zijn waarom je het NL-Alert niet hebt ontvangen:

  • Je gebruikte de vliegtuigmodus op je telefoon of je toestel stond uit.
  • Je had tijdelijk geen bereik.
  • Je telefoon was verbonden met een zendmast buiten het getroffen gebied die het NL-Alert niet uitzond.

Ik krijg een NL-Alert, mijn partner naast me op de bank niet. Hoe kan dat?

Dit kan meerdere oorzaken hebben, zoals verschil in provider (verschillende zendmasten) of verschil in telefoon (wel/niet geschikt om NL-Alerts te ontvangen. Zie ook antwoord op de vraag hierboven.

Ik heb een NL-Alert ontvangen buiten het gebied van de noodsituatie. Hoe kan dat?

Een NL-Alert wordt uitgezonden via zendmasten van de mobiele providers. Deze zendmasten zenden soms ook deels uit naar een gebied waar het NL-Alert niet voor bedoeld is. Kijk daarom als je een NL-Alert ontvangt altijd naar de informatiebron waar het bericht naar verwijst. Daarin lees je specifiekere informatie over het gevaar en het gebied waar dit voor geldt.

Waarom ontvang ik meerdere keren hetzelfde NL-Alert bericht?

NL-Alert wordt gedurende een periode via meerdere kanalen uitgezonden. Als je telefoon tijdens het uitzenden van een NL-Alert contact maakt met verschillende zendmasten kan het zijn dat je het bericht meerdere malen ontvangt.

Ik heb een NL-Alert ontvangen. Waar vind ik meer informatie?

In het NL-Alert bericht staat een bron waar je meer informatie kunt vinden. Houd deze website en de lokale (social) media zoals Omroep Flevoland in de gaten om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen.

Krijg ik ook een NL-Alert als het gevaar is geweken?

Wanneer het gevaar geweken is, wordt een afsluitende NL-Alert gestuurd om alle waarschuwingen en adviezen in te trekken. Het kan ook zijn dat je via aanvullende bronnen van de overheid, de hulpdiensten ter plaatse, de (sociale) media of via calamiteitenzender Omroep Flevoland hoort dat de situatie veilig is.